Curs Conducerea preventivă

3. VITEZA ŞI DISTANŢA DE OPRIRE

Viteza de deplasare trebuie adaptată în funcţie de configuraţia şi starea drumului, condiţiile meteorologice şi de vizibilitate, circulaţie, natura încărcăturii şi propria condiţie fizică.
Viteza excesivă reprezintă viteza care nu permite deplasarea în condiţii de siguranţă.
Condiţii care influenţează viteza maximă cu care se poate rula în deplină siguranţă:

  • aderenţa – reprezintă forţa care menţine alăturate două corpuri aflate în contact, respectiv pneul şi şoseaua; dacă aderenţa este scăzută, distanţa de oprire creşte proporţional;
  • vizibilitatea – se impune micşorarea vitezei când vizibilitatea este scăzută (ploaie, ceaţă, etc.);
  • circulaţia – se impune păstrarea unei distanţe adecvate în raport cu celelalte vehicule şi adaptarea circulaţiei în funcţie de itensitatea, compoziţia şi viteza fluxului de vehicule, cu scopul de a păstra un culoar adecvat;
  • caracteristicile drumului.
Cele două componente ale distanţei de oprire sunt:
  • distanţa de frânare
  • distanţa de reacţie
Distanţa de frânare depinde de:
  • distanţa parcursă în timpul mort de frânare propriu-zisă, care este distanţa care se parcurge din momentul acţionării frânei până în momentul în care aerul comprimat ajunge de la buteliile de aer comprimat la diafragme;
  • distanţa reală de frânare, reprezintă distanţa care este parcursă de autovehicul din momentul în care frânele roţilor au fost acţionate până la imobilizarea vehiculului.
Factorii cheie care influenţează distanţa de frânare:
  • viteza vehiculului – cu cât viteza este mai mare, cu atât distanţa de frânare este mai mare;
  • masa vehiculului – cu cât vehiculul este mai greu, cu atât distanţa de frânare este mai ridicată, întrucât trebuie un spaţiu mai mare pentru imobilizarea unui vehicul greu;
  • aderenţa (starea unor elemente ce contribuie la frânare) – dacă anumite elemente ale vehiculului sunt în stare necorespunzătoare, distanţa de frânare poate să fie mai mare; aceste elemente sunt: pneurile, frânele, sitemul de aer comprimat şi calitatea lichidului de frână.
Timpul de reacţie reprezintă intervalul măsurat în secunde din momentul apariţiei unui semnal sau al unui eveniment, până la acţiunea unei sau mai multor comenzi ale autovehiculului, impuse de acesta.
Distanţa parcursă într-o secundă:
  • la 30 km/h – 9m
  • la 60 km/h – 18m
  • la 90 km/h – 27m
  • la 100 km/h – 30m
Vehiculul trebuie condus cu o viteză care să-ţi permită oprirea, în deplină siguranţă, în limita câmpului vizual, indiferent de starea carosabilului (uscat, umed, polei).
Factorii principali care ajută un conducător auto să creeze şi să menţină o atitudine profesionistă sunt:
  • cunoştinţele teoretice şi practice
  • atitudinea pozitivă în trafic
  • luciditatea

Adaugă un Comentariu
DARIANA LUPEA14.05.2021, 17:16

vedera, observarea şi concentrarea la pericolul potenţial; -> vederea*

replyRăspunde
Maria Suciu27.01.2021, 07:28

[șters]

replyRăspunde
Maria Suciu19.01.2021, 21:58

[șters]

replyRăspunde
GEORGE TOFAN06.09.2019, 13:49

"Factorii principali care ajută un conducător auto să CREZE şi să menţină o atitudine profesionistă sunt:" --- creeze se scrie cu doi de e

replyRăspunde