4.5. SEMNALELE ALTOR PERSOANE
Se opreşte la semnalele date de:- agenţii de cale ferată;
- poliţiştii de frontieră;
- îndrumătorii de circulaţie ai M.Ap.N.;
- lucrătorii de drumuri în zona lucrărilor pe drumuri;
- membrii patrulelor şcolare, la trecerile de pietoni din apropierea şcolilor;
- nevăzători, prin ridicarea bastonului alb, când traversează strada.
- balansarea braţului în plan vertical cu palma orientată spre sol semnifică reducerea vitezei;
- rotirea vioaie a braţului semnifică mărirea vitezei.
4.7. SEMNALELE CONDUCĂTORILOR DE VEHICULE
Se pot face cu mijloace de avertizare sonoră, luminoasă sau cu braţul.
Semnalizarea se face înaintea efectuării unei manevre sau pentru evitarea unui pericol imediat.
Mijloacele de avertizare sonoră se folosesc de la cel puţin 25 m faţă de cei cărora li se adresează.
Folosirea instalaţiei de iluminare:
- lumina de poziţie sau staţionare – în timpul opririi sau staţionării pe carosabil de la lăsarea serii până în zorii zilei şi ziua când plouă torenţial, ninge abundent, este ceaţă sau în alte condiţii de vizibilitate redusă;
- luminile de întâlnire sau de drum – în mers, în localităţi sau în afara lor;
- luminile de întâlnire şi de ceaţă – când este ceaţă densă;
- luminile de întâlnire – în tuneluri sau când plouă torenţial, ninge abundent sau în condiţii de vizibilitate redusă;
- noaptea se folosesc: - lumini de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei de la cel puţin 200 m faţă de vehiculul care se apropie din faţă;
- în caz de defecţiuni la sistemele de iluminare şi semnalizare autovehiculele nu pot fi conduse sau remorcate pe drumurile publice pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă fără să aibă în funcţiune, obligatoriu pe partea stânga, în faţă, o lumină de întâlnire şi în spate una de poziţie;
- lumini de avarie se folosesc: - când vehiculul a rămas în pană sau a fost avariat şi/sau nu poate fi deplasat în afara părţii carosabile;
- semnalizarea intenţiei de a depăşi, opri sau schimba direcţia se face: - cu cel puţin 50 m înainte în localităţi,
- se folosesc lumini de întâlnire ziua, permanent astfel: - toţi conducătorii de autovehicule care circulă pe drumuri europene, expres şi pe autostrăzi; - conducătorii motocicletelor şi mopedelor (ciclomotoarelor); - conducătorii vehiculelor care însoţesc cortegii, coloane militare ori grupuri organizate de persoane; - conducătorii care tractează alte vehicule sau transportă substanţe periculoase.
- oprirea/staţionarea cu toate luminile stinse se poate face în următoarele cazuri: - pe un drum iluminat iar vizibilitatea este mai mare de 50 m;
- lumini de întâlnire de la cel puţin 100 m la apropierea din spate de un autovehicul;
- faza scurtă şi reducerea vitezei (oprire) în caz de orbire de la luminile unui autovehicul care circulă din faţă;
- noaptea sau în condiţii de vizibilitate redusă, în intersecţiile nedirijate prin semnale luminoase sau de poliţişti – schimbarea alternativă a luminilor de întâlnire cu cele de drum;
- când vehiculul se deplasează foarte încet, având defecţiuni;
- când autovehiculul este remorcat;
- când sensul de mers este blocat şi va fi nevoie de oprire.
- cu cel puţin 100 m înainte în afara localităţilor acestea reprezentând distanţa dintre locul începerii semnalizării până la locul în care se începe manevra.
- în afara părţii carosabile, pe un acostament consolidat;
- în localităţi, la marginea părţii carosabile – motocicletele cu două roţi, fără ataş şi a mopedelor, care nu sunt prevăzute cu sursă de energie.
Situatie de potentiala redundanta care necesita clarificare va rog: exista mentiunea conform careia inafara localitatii sunt interzise oprirea si stationarea pe carosabil fiind permise pe acostament pana la maxim nivel de drumuri nationale. In aceste conditii cum explicam mentiunea de mai sus: "lumina de poziţie sau staţionare – în timpul opririi sau staţionării pe carosabil, în afara localităţii"!? Trateaza sittuatiile opririlor involuntare? Acolo intra in actiune luminile de avarie, tringhiuri reflectorizante, nu-i asa? Trateaza oprirea pentru preluare / debarcare persoane ori marfuri? Pe de o parte se face mentiunea interdicitiei de a opri pe carosabil inafara localitatii iar pe de alta se valideaza oprirea pe carosabil cu luminile de pozitie aprinse noaptea / meteo nefavorabile!
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Buna ziua. Multumim pentru atentionari. Vom revizui cursul si revenim cu explicatii, modificari si/sau actualizari daca este cazul.
Poliţia de fruntieră
:) ok
Bun
Sunteţi obligat să folosiţi luminile de întâlnire în timpul zilei: (2728) A SELECTAT pe toate categoriile de drumuri; B numai pe drumurile judeţene, comunale şi locale; C numai pe autostrăzi, drumuri expres şi naţionale europene. Răspunsul corect este C , iar tu ai răspuns A Pentru motociclete, nu e obligatoriu pe toate categoriile de drumuri?
Răspuns este C
Aveți dreptate, am corectat întrebarea. Conducătorii motocicletelor şi mopedelor sunt obligaţi să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice.
Intrebarea "Daca autocamionul ramas in pana nu poate fi scos de pe carosabil, la ce distanta de acesta veti instala triunghiurile reflectorizante? (1460)" nu are nici o referință în Curs Poziția în timpul mersului și semnalele conducătorilor de autovehicule !
Găsiți răspunsul la Capitolul 12, pagina 5: Triunghiurile reflectorizante se instalează în faţa şi spatele vehiculului la cel puţin 30 m (în localităţi, triunghiul se poate aşeza la distanţe mai mici sau chiar pe autovehicul). https://soferonline.ro/curs-de-legislatie-auto/capitol-obligatiile-conducatorilor-de-autovehicule/5