Proba de traseu este testul final pentru obținerea permisului de conducere. În timpul examinării, examinatorul notează greșelile comise de candidat, aplicând un sistem de penalizare. Dacă totalul punctelor de penalizare depășește 20 de puncte, examenul este picat. Anumite greșeli grave duc la eliminare imediată.

Penalizarea greșelilor comise de candidat
(Puncte penalizare traseu aplicate pentru nerespectarea normelor rutiere, neexecutarea sau executarea incorectă a manevrelor indicate)
I. Pregătirea și verificarea tehnică a autovehiculului/ansamblului
- 3 puncte – Verificarea prin intermediul aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului a funcționării direcției, frânelor, instalației de ungere/răcire, luminilor, semnalizării și avertizorului sonor.
- 3 puncte – Verificarea dispozitivului de cuplare și conexiunilor instalației de frânare/electrice a catadioptrilor (pentru categoria BE).
- 3 puncte – Verificarea elementelor de siguranță legate de încărcătura vehiculului, fixare, închiderea ușilor sau obloanelor (pentru categoria BE).
- 6 puncte – Reglarea scaunului, a oglinzilor retrovizoare, nefixarea centurii de siguranță, neeliberarea frânei de mână.
- 3 puncte – Necunoașterea aparaturii de bord și a comenzilor autovehiculului.
II. Comportare în trafic
Manevrarea și poziția autovehiculului în timpul mersului
- 3 puncte – Nesincronizarea comenzilor (oprirea motorului, accelerarea excesivă, folosirea incorectă a treptelor de viteză).
- 9 puncte – Incapacitatea de a menține direcția de mers.
- 6 puncte – Folosirea incorectă a drumului cu sau fără marcaj.
- 6 puncte – Încrucișarea cu alte vehicule, inclusiv în spații restrânse.
- 6 puncte – Manevrare incorectă la mersul înapoi, oprirea și pornirea din rampă, parcarea cu fața, spatele sau lateral.
- 5 puncte – Întoarcerea vehiculului cu fața în sens opus prin efectuarea manevrelor de mers înainte și înapoi.
- 5 puncte – Întoarcerea pe o stradă cu mai multe benzi de circulație pe sens.
- 5 puncte – Conducerea în mod neeconomic și agresiv pentru mediul înconjurător.
Schimbarea direcției de mers și efectuarea virajelor
- 9 puncte – Neasigurarea la schimbarea direcției de mers/la părăsirea locului de staționare.
- 6 puncte – Executarea neregulamentară a virajelor.
- 6 puncte – Nesemnalizarea sau semnalizarea greșită a schimbării direcției de mers.
Circulația în intersecții și poziția în timpul mersului
- 6 puncte – Neîncadrarea necorespunzătoare în raport cu direcția de mers dorită.
- 6 puncte – Efectuarea unor manevre interzise (oprire, staționare, întoarcere, mers înapoi).
- 9 puncte – Neasigurarea la pătrunderea în intersecție.
- 5 puncte – Intrarea/ieșirea de pe autostradă/artere similare, utilizarea corectă a benzilor și luminilor de întâlnire.
- 9 puncte – Nerespectarea distanței suficiente față de ceilalți participanți la trafic.
Depășirea
- 6 puncte – Ezitarea repetată de a depăși alte vehicule.
- 21 puncte – Nerespectarea regulilor de depășire sau efectuarea acesteia în locuri interzise.
Prioritatea
- 21 puncte – Neacordarea priorității vehiculelor și pietonilor care au acest drept (intersecții, sens giratoriu, stația mijloacelor de transport în comun prevăzută cu alveolă, stație de tramvai fără refugiu pentru pietoni, trecere de pietoni).
Concluzie
Dacă un candidat acumulează mai mult de 20 de puncte de penalizare traseu, examenul este considerat picat. De asemenea, anumite greșeli grave, precum neacordarea priorității sau efectuarea unei depășiri periculoase, pot duce la eliminarea directă.
Pentru a susține din nou proba de traseu, candidatul trebuie să efectueze minimum 3 ședințe suplimentare de conducereși să aștepte cel puțin 15 zile pentru reprogramare.
Respectarea regulilor rutiere și o bună pregătire cresc șansele de promovare! 🚗
Citește și articolul despre Ghidul complet pentru a doua șanșă la traseu