După cum bine știi, examenul auto pentru obținerea permisului de conducere constă din două parți. După promovarea probei teoretice, urmează cea practică. Unde trebuie să te încadrezi în maxim 20 de puncte de penalizare pentru a fi declarat admis și a deveni șofer/șoferiță. Fiecare greșeală la proba practică are un anumit număr de puncte de penalizare, în funcție de importanța și gravitatea acesteia. Găsești aici lista cu punctele de penalizare pentru categoria B.
Deși emoțiile vor fi prezente (e normal acest lucru) și ți se poate părea că sunt mari șanse să depășești limita de puncte, cu determinare și concentrare vei reuși să treci, cu bine, testul practic pentru permisul de conducere. Pentru a-ți veni în ajutor am pregătit un clasament cu greșelile pe care cei mai mulți cursanți le fac în timpul examenului. Am realizat topul pe baza feedback-ului primit de la școlile de șoferi partenere, utilizatori SoferOnline, cunoscuți și experiență proprie.
![Cele mai întâlnite greșelei la proba practică](https://soferonline.ro/blog/wp-content/uploads/2023/09/Fb-page.png)
Să vedem care sunt cele mai întâlnite greșeli:
1.Atenție la pornirea de pe loc
Este prima manevră pe care o vei face. O vei repeta de mai multe ori în timpul examenului. Aici încadrându-se și pornirea de la semafor sau pornirea din rampă. Pe lângă verificările generale (când te urci la volan): reglarea scaunului și a oglinzilor, să te asiguri că ai centura pusă, nu uita să verifici că ești în viteza potrivită (viteza 1 sau marșarier dacă urmează să dai cu spatele). Asigură-te și că frâna de mână nu este trasă/activată.
Atunci când te pregătești să părăsești o parcare și să intri în trafic, este foarte important să utilizezi oglinzile retrovizoare pentru a obține o imagine clară a situației din jurul tău. Asigură-te că semnalizezi intenția ta de a ieși din parcare. Odată ce ai intrat pe drumul dorit, amintește-ți să oprești semnalizarea.
Un ultim punct foarte important este pornirea din rampă. Vei fi penalizat dacă lași mașina să meargă în spate atunci când pornești de pe o stradă abruptă. Dacă te simți nesigur pe această manevră, discută cu instructorul tău pentru a o exersa suplimentar. Până la urmă, repetiția e mama învățăturii! 🙂
2. Nu schimbi corect treptele de viteză
Este esențial să selectezi treapta de viteză potrivită în funcție condițiile de trafic și de viteza de deplasare. Examinatorul va fi atent la acest aspect la traseu.
Când circuli pe un drum bun (fără gropi) liber și cu o bună vizibilitate, va fi necesar să utilizezi o treaptă de viteză mai înaltă. Din nou, examinatorul va observa dacă folosești doar primele trepte de viteză sau dacă schimbi și în viteze mai mari (treapta a treia, treapta a patra). Mai potrivite pentru această situație.
Nu înseamnă că trebuie să circuli cu o viteză foarte mare, ci doar să arăți că știi să folosești și celelalte trepte, în afară de a-I-a și a-II-a, dacă ai ocazia. De obicei, dacă schimbi in viteza a-III-a, examinatorul este mulțumit. Însă din nou, doar dacă ai ocazia. Altfel noi îți recomandăm să circuli cu o viteză (în limita legală) la care te simți confortabil pentru a te putea concentra pe manevrele pe care le ai de făcut.
Evită să utilizezi o treaptă de viteză care nu se justifică, fie că este prea redusă sau prea mare. Pentru a te asigura că ești în treapta potrivită fii atent și la turațiile motorului.
În plus, atunci când pornești de pe loc – aștepți la semafor și ai mașina în treapta neutră, încearcă să te pregătești din timp și mută schimbătorul de viteză în treapta întâi înainte ca semaforul să se schimbe. Astfel, vei avea un control mai bun asupra situației. Vei reduce mult șansele să uiți să pui în viteza potrivită și să ți se oprească motorul.
3. Nu folosești destul sau folosești incorect oglinzile retorvizoare
Fie că schimbi banda de mers, faci parcarea ori ieși dintr-o parcare sau doar circuli pe banda ta de mers, e necesar să verifici traficul și în oglinzile retrovizoare. Fiind conștient de tot ce se întâmplă în jurul tău, nu doar în fața ta, vei putea lua decizii informate. Vei menține siguranța tuturor participanților la trafic.
Cu toate acestea, nu uita de drumul din față și folosește oglinzile retrovizoare doar pentru a te asigura.
4. Acorzi prea puțină atenție semnelor de circulație
Unul dintre cele mai importante lucruri atunci când conduci este să acorzi atenție la ce se întâmplă în jurul tău. Fie că e vorba despre ceilalți participanți la trafic, pietoni, treceri de pietoni, căi ferate, semafoare sau indicatoare rutiere, trebuie să reacționezi prompt.
Deși în mare parte se cunosc traseele pe care sunt susținute examenele auto, este posibil ca polițistul să îți ceară să mergi pe un traseu nou sau să ajungi pe o stradă necunoscută. Indiferent dacă te simți familiarizat sau nu cu ruta aleasă de examinator, este esențial să acorzi o atenție deosebită indicatoarelor rutiere și să le respecți.
Principiul acesta se aplică și după ce ai obținut permisul de conducere. De obicei atunci când circulăm pe o rută nouă tindem să fim mai atenți și mai precauți. Dar nu uita, e important să rămânem vigilenți și pe drumurile deja cunoscute, deoarece indicatoarele rutiere pot suferi modificări.
5. Nu te încadrezi corect în intersecții
Intersecțiile pot părea unul dintre cele mai mari obstacole în timpul examenului auto… și pot crea probleme și după. Așadar iată câteva sfaturi pentru a trece cu bine de acestea:
Este important să știi direcția ta de mers înainte de a intra în intersecție, pentru a te încadra corespunzător pe banda de mers pentru direcția respectivă. Alege din timp banda respectivă.
Asigură-te că banda pe care dorești să te încadrezi este liberă. Că poți efectua manevra de schimbare a benzii în condiții de siguranță. Folosește oglinzile retrovizoare și semnalizează înainte de a schimba banda.
Respectă limita de viteză, fie că te apropii de intersecție și selectezi banda dorită sau ai culoare verde în direcția ta de mers și drum liber în față.
Bonus: Înainte de a merge la examenul practic, citește și despre martorii de bord și semnificația acestora. Dacă îți apare vreunul în bord, e posibil ca examinatorul să te întrebe ce reprezintă. De cele mai multe ori se întâmplă să apară cel legat de Sistemul de frânare. Atunci când un cursant a uitat frâna de mână trasă.
![Probleme sistem de frânare](https://soferonline.ro/blog/wp-content/uploads/2023/09/Instagram-Post-11.36-22-1024x1024.png)
Acum că le cunoști, poți evita aceste greșeli la traseu. Dacă simiți că mai ai nevoie de pregătire, discută cu instructorul tău. Poate e nevoie de câteva ore suplimentare de pregătire sau să te axezi pe anumite manevre.
Si cred că cel mai important sfat e să îți păstrezi calmul și atenția pe parcursul examenului. Poate părea copleșitor, cu toate observațiile de aici și alte situații întâlnite pe parcursul examenului. Dar nu te grăbi! Concentrează-te pe situația prezentă (nu la ce vei avea de făcut peste 2 intersecții) și ia fiecare manevră pe rând.
Noi îți dorim mult succes la traseu și drumuri frumoase! ^-^